top of page

 

NATURE REFLECHIE

1991. Installation. Wax, drawings; encaustic, oil / canvas; kaleidoscopes, pumpkins; mirrors, wood, leafs, glass.

​

The reference to nature in Lipecka's work has two aspects: ethical and aesthetic. The first brings into play the "ecological consciousness" so necessary today, although in the artist's work it is rather a form of defense (or interrogation) of the humanist paradigm threatened by technology ; an attempt to reconstruct (or question) the identity of contemporary man, lost in a world of artificial discourse and simulated spaces. The second aspect - aesthetic, closely linked to the first by the way of perceiving nature, its "infinite symmetries", its astonishing organization - joins the concept at the heart of current thinking, that of the sublime: human, natural and artistic.

​

A. Turowski  (français) , (polski).  Catalogue of the exhibition "Nature réfléchie". Muzeum Sztuki. Lodz. Poland. Nov.1991 - Jan.1992. 

​

 

 

NATURE REFLECHIE

1991. Installation. Cire, dessins; encaustique, huile / toile; kaléidoscopes, citrouilles; miroirs, bois, feuilles, verre 

​

La référence à la nature dans l'œuvre de Lipecka a deux aspects: éthique et esthétique.  Le premier met en jeu la "conscience écologique" si nécessaire aujourd'hui, bien que, dans le travail de l'artiste il s'agisse plutôt d'une forme de défense (ou d'interrogation) du paradigme humaniste menacé par la technologie; d'une tentative de reconstruction (ou d'interrogation) de l'identité de l'homme contemporain, égaré dans un monde de discours artificiels et d'espaces simulés.  Le deuxième aspect - esthétique, étroitement lié au premier par la manière de percevoir la nature, ses "symétries infinies" , son étonnante organisation -  rejoint le concept au cœur de la réflexion actuelle, celui du sublime: humain, naturel et artistique.

​

A. Turowski  (français) , (polski).  Catalogue d'exposition "Nature réfléchie". Muzeum Sztuki. Lodz. Pologne. Nov.1991 - Jan.1992.

​

bottom of page